6.30 pagi bertolak dari rumah(Parit Buntar). Sebelum ini telah menghantar hampir 1 van penuh sumbangan pakaian terpakai kepada Bro Syukri di Kubang Semang. Ada lagi makcik-makcik PAKSI Kerian yang hantar kain baju pada saat akhir walaupun telah diingatkan bahawa tarikh akhir terima telah pun ditutup. Dalam kalut(kecuaian sendiri) tertinggal 2 beg pakaian. Sedari perkara ini bila balik ke rumah.

7.30 Sampai Tol Gurun. Memang tekan minyak la. Takde jem kat Seberang Jaya. Alhamdulillah. Sampai kat sana memang ada yg menunggu.

Kotak-kotak pakaian dalam bonet terus dipindahkan ke Storm yang sedia menunggu. Tak lama selepas itu mula bergerak ke IKS Keda. Tak boleh berkumpul di tol Gurun. Konvoi yang  terbentuk menjadi semakin panjang. Di IKS Keda maklumat am pemandu dan pertubuhan mana diwakili diambil oleh Monier. Barulah kenai muka Monier ni. Selama ni kenai kat blog dia je.

Kami mula bergerak ke Felda Lubuk Merbau. Panjangnya konvoi kami. Hampir 50 buah kenderaan. Melepasi simpang masuk Lubuk Merbau. Apsal tak masuk simpang nih? Takpa kot. Ada jalan lain kot. Hampir simpang ke Nami/Sik semuanya kena berpatah balik. Silap jalan. Patah balik ke simpang yang terlepas tadi. Sampai juga ke Masjid Lubuk Merbau. Alhamdulillah

Di sini segala sumbangan seperti beras, gula, tepung(ada ke?), Kain baju dan lain-lain mula disusun mengikut kumpulan(41 kumpulan). Setelah selesai diberikan penerangan ringkas. Apa yang boleh dan apa yang tak boleh(Do and Don't).

Pensyarah UiTM Pulau Pinang. Semuanya single lagi. Hehehe
Kami bertolak ke lokasi pertama iaitu di Kg Aur,Belantik.
Penat gak panjat bukit nih
Rumah daif berdindingkan buluh
Kelas membaca untuk umum dibuat di sini?
Ada 8 penerima. Hampir selesai(mula nak pulang) mai la sorang mamat nih.

“Saya tengah dok mesin rumput, depa mai habag kata banyak kereta pakat mai masuk kampung. Saya terkejut dan terkam balik dan terus talipon balai kot ada apa apa. lepas tu saya telepon YB tanya kot-kot ada program apa apa. Terkejut saya, lain kali jangan buat macam ni " (copy paste dari komen Md Sidi Adam). Rasanya 90% betui. Saya dengar pun lebih kurang camtu. Kamera dan handycam di tangan tak terlintas(tergamam beb) untuk shoot muka dia. Salah sorang ajk sengih-sengih je bawak mamat ni pi jumpa Monier. Monier pun cam tau-tau je. Bila dicari xde plak.
“Xpalah pakcik. Kami salah. Lain kali kami x buat lagi. Hehehe(dalam hati aku la...)”

Kami kemudian bertolak ke Kg Lentang, Belantek. 8 penerima di sini. Yang paling menarik perhatian ialah sebuah pondok kecil. Seorang wanita tua tinggal di sini. X mau susah anak dan cucu. Syahdunya..

        Destinasi seterusnya ialah di Gulau, Sik. Menyerahkan sumbangan kepada Pn Rashidah   yang baru kematian suami.
Janda yang tabah
Anak dua. RM150 bagi menyara 3 beranak. Kesian sungguh. “Kalu aku tak kawin lagi/mampu mau aku kawin dgn dia(dalam hati la gak)”. Moga tetap tabah mengharungi hidup.
Seorang dari anaknya. 4 tahun
Sesiapa yang bujang empat(x kawin lagi) atau dah kawin(tapi boleh bukak cawangan) silalah cuba-cuba ye. Kalu dah rezeki... Tapi jangan kawin dengan mak dia je tau. “kawin kerana sunnah(tanggungjawab)”

        Tempat kedua terakhir ialah di Masjid Ahmad Nahu(kalu tak salah). Sumbangan untuk 24 keluarga.



        Hentian terakhir ialah di Pondok Ahmad Nahu. Bagaimana keadaan pondok tersebut? Bayangkan rumah kita tahun 60-70 an.
Quran yang lusuh masih digunakan
Semangat penghuni itulah yang patut dicontohi.
Tempat pelajar lelaki mengaji
Belajar dalam serba kepayahan. Mungkin selepas ini Warga Kilang boleh tubuhkan think thank untuk memajukan pondok ini.
Ust Kamel yang gigih membangunkan pondok walaupun cuma berdua dengan anak saudaranya sahaja


Demikianlah catatan ringkas perjalanan saya.

No comments: