Bunker dan terrowong misteri di Malaysia

Saya pernah masuk kem TUDM Gong Kedak, Terengganu. Berbelas bunker kelihatan dari jalan yg dilalui. Apa tujuan? Ikuti rencana ilmiah ini. Terpulang nak percaya atau tidak. Jika pendapat saya. PERCAYALAH!!!

BUNKER DAN TEROWONG MISTERI DI MALAYSIA

     Maaf, lama tidak update.
    Antara sebab-sebab lama tidak update adalah :
    -Komputer saya kehabisan dakwat
    Maaf kali ini benar-benar maaf, saya memang terlalu sibuk

    BUNKER DAN TEROWONG MISTERI DI MALAYSIA


    1. Ada beberapa data yang sedang saya analisis untuk mendapat sedikit maklumat tetapi
masih gagal, jika saya mempunyai ilmu dalam kejuruteraan, senang kerja-kerja saya.

    2. Dulu riuh juga dalam alam maya ini menceritakan terowong-terowong dan kompleks
bawah tanah yang dikawal rapi milik Angkatan Tentera Malaysia (ATM), apabila saya baca, saya
tersenyum, saya terfikir ianya "Mengarut" tetapi dalam saya pandang remeh,
saya minat juga mencari kebenaran maklumat-maklumat ini.

    3. Sehinggalah saya terjumpa maklumat ini, iaitu senarai pintu besi/kalis bom yang diimport
dari sebuah negara luar untuk kegunaan beberapa projek yang dilabel sebagai "Special Construction
Project" di Malaysia.

    Semua data di bawah di ambil dari laman web profail kompeni sebuah syarikat antarabangsa
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  
    Diskripsi Produk                                               Year                  Unit                Lokasi

    Perlindungan pelbagai kenderaan              


    Pintu Gelunsur Kalis Letupan dengan
    ukuran 7 bar, digerakkan oleh
    motor elektromekanikal
      (overall size 4900mm
     x 4400mm)                                                     2003                   24                 Malaysia

  
    Pintu Ayun Kalis Letupan dengan
    ukuran 7 bar
      (overall size 1100 mm
    x 2400mm)                                                      2003                     6                  Malaysia


    Type Igloo Satu Kenderaan
        
    Pintu Gelungsung dengan motor
    elektromekanikal, tahap perlindungan
    ukuran 7 bar (saiz 5500mm x 3950mm)           2003                    38                  Malaysia



    Pintu Gelungsur dengan motor
    mekanikal, tahap perlindungan
    ukuran 7 bar (saiz 5500mm x 5250mm)           2003                      6                  Malaysia

    Pintu Gelungsung dengan motor
    mekanikal, tahap perlindungan 3 bar
    (saiz 900 x 2100mm)                                       2004                    10                  Malaysia

    Pintu Gelungsung dengan tahap
    perlindungan 7 bar (saiz 1600mm x
    1800)                                                               2004                     1                  Malaysia

    Pintu Gelungsung dengan tahap
    perlindungan 3 bar (saiz 2500mm x
    2100)                                                               2004                     2                  Malaysia  

    Pintu Kalis Letupan Berkembar
    dengan perlindungan tahap 7 bar
    (1800 x 2100mm)                                             2004                     2                  Malaysia

    Pintu Kalis Letupan Berkembar
    dengan perlindungan tahap 3 bar
    (saiz 2750 x 2100mm)                                        2004                     2                 Malaysia

    Single Leaf 3 bar rated mild
    steel blast door (overall size
    900mm x 2100mm)                                            2005                     6                 Malaysia

    Single Leaf 7 bar rated mild
    steel blast door
    (overall size 900mm x 2100
    mm)                                                                    2005                     6                Malaysia

    Sliding 3 bar rated mild steel
    blast door with manual
    operated gear trolley
    (overall size 5000mm x
    3000mm)                                                            2005                       6               Malaysia

    Sliding 7 bar rated mild steel
    blast door with manual
    operated gear trolley
    (overall size 5000mm
    x 3000mm)                                                          2005                       6              Malaysia

    Sliding Blast Door 7 bar rated
    with electromechanical drive
    system
    (overall size 3m x 3m)                                          2005                        1              Malaysia


    Hangar Sliding Door
 
    Sliding Metal Clad Door with
    electromechanical drive system
    (overall size 36000mm
     x 7200mm)                                                        2005                         2              Malaysia

    Sliding Metal Clad Door with
    electromechanical drive system
    (overall size 20700mm
     x 8400mm)                                                        2005                        10             Malaysia

  
    4. Dari data di atas, menunjukkan sejumlah besar pintu kalis letupan dari besi telah dibawa
masuk ke Malaysia, saiznya berbeza dari untuk memudahkan laluan seorang individu kepada yang
boleh dilalui oleh kenderaan bersaiz lori.

    5. Saya tidak mengetahui projek-projek milik ATM yang sedang dijalan atau sudah
dilaksanakan tetapi selain dari kegunaan tentera, pintu kalis bom ini biasanya boleh dijumpai di
kawasan loji memproses petro kimia.

    6. Kita andaikan bahawa pengimportan pintu-pintu kalis bom ini digunakan untuk projek
Terowong SMART tetapi pendapat ini disanggah oleh kawan-kawan saya kerana pintu terowong
SMART yang maha berat dan digerakkan dengan kuasa hidraulik itu merupakan pintu kedap air dan
bukan pintu kalis letupan (Saya sendiri pernah memasuki aras terbawah Terowong SMART dan saya
sendiri melihat pintu ini tetapi entahlah...saya tidak pasti sama ada ianya memang pintu kalis air atau
kalis letupan sebab boleh jadi Terowong SMART ini sebenarnya ada macam-macam kegunaan).

    7. Jika kita perhatikan pada data di atas, ada perkataan Single Vehicles Igloo Type. Vehicles
ini adalah kenderaan dan "Igloo" (bukan rumah orang Eskimo), biasa dikaitkan dengan sistem binaan
berbentuk semi bulat yang diselaputi tanah.

    8. Malaysia di antara tahun 2003 hingga 2005 membawa masuk 90 pintu kalis letupan untuk
binaan Igloo ini dari saiz individu kepada yang boleh memuatkan kenderaan.

    9. Saya tidak pasti projek apa yang sedang berlangsung ketika itu tetapi saya andaikan
mungkin sebahagian besar digunakan untuk projek lapangan terbang Tentera Udara Di Raja Malaysia
di Gong Kedak yang menempatkan pesawat-pesawat Sukhoi.

    10.Binaan Igloo ini jika dalam projek-projek ketenteraan biasanya dikaitkan dengan tempat
penyimpanan senjata atau peluru yang mempunyai ledakan kuasa yang besar (bukan tempat simpan
peluru M-16 atau bom tangan).

    11.Kebanyakkan pintu kalis letupan ini mempunyai "Rating" kemampuan menahan letupan
setinggi  7 bar, ada pintu kalis bom yang boleh mempunyai kekuatan "rating" sehingga 50 bar.

    12.Satu bar boleh menahan letupan bom seberat 500-lb (227 kilogram) Guided Percision
Bomb seperti bom Mark 82, bom besi paling kecil yang biasa di bawa oleh pesawat tentera.

    13.Projek bunker terbaru ialah oleh Tentera Laut Di Raja Malaysia (TLDM) yang sedang
merancang untuk membina bunker bawah tanah siap dengan sistem lif  bagi penyimpanan peluru dan
amunasi kapal-kapal perangnya di Lumut.

    14.Baiklah kita hentikan cerita berkaitan dengan ATM di atas, tidak perlu saya tulis
banyak-banyak lagi. Saya rasa cukuplah setakat itu...data itu pun mungkin tidak tepat.

    15.Bercakap mengenai bunker, di tengah-tengah bandara Kuala Lumpur terdapat satu
kawasan bawah tanah yang terletak betul-betul di bawah Jalan Raja Chulan, berhampiran Muzium
Telekom.

    16.Selepas bertahun-tahun mencari maklumat, saya cuma memperolehi sedikit, ia
dipercayai dibangunkan oleh pihak British sekian lama dahulu dan menghubungkan Bukit Nenas,
Muzium Telekom dan mungkin ada pintu berhampiran dengan salah sebuah gereja di situ.

    17.Saya ada tanyakan hal ini kepada beberapa rakan kontraktor saya, mereka
bagaimanapun menafikan hal ini kecuali yang ada hanyalah sebuah terowong yang menghubungkan
Muzium Telekom dan Menara Telekom di sebelah jalan.

    18.Bagaimanapun ada saksi yang saya temui pernah memasuki bunker ini memberitahu,
terdapat satu kawasan bawah tanah yang luas seperti padang bola di bawah di antara Jalan Raja Chulan dan Jalan Gereja dengan ketinggian lebih kurang 6-7 kaki (dari lantai sampai bumbung).

    19.Keseluruhan ruang diterang dengan lampu jenis kalimantang dan kabel dipercayai talian komunikasi berselirat di dinding-dinding kompleks bawah tanah itu.

    19.Salah satu pintu masuk untuk ke bunker ini terletak di Muzium Telekom, saya sendiri tidak pasti sama ada ianya benar atau tidak kerana sudah bertahun-tahun saya tidak pergi ke muzium itu.

    20.Di Tapah, jika kita mengikuti jalan untuk ke Cameron Highland, kita akan melalui satu
loji (saya tidak ingat loji apa, loji air ke loji milik TNB ke) tetapi di sinilah terletaknya satu bunker atau terowong yang boleh memuatkan kenderaan serta amat panjang jarak perjalanannya.

    21.Terowong ini lebih hebat dan panjang berkilometer dan dipercayai dibina pada zaman British dahulu, kalau tidak silap saya, Majalah 3 pernah menyiarkan rencana mengenai terowong ini.

    21.Terowong dari Singapura ke Malaysia?? Anda tidak percaya, maaf selama hampir dua bulan saya membuat kajian mengenai bunker dan terowong yang ada di Malaysia dan menemui saksi-saksi yang saya kira mempunyai maklumat.

    22.Sehinggalah saya terjumpa artikel di beberapa laman web (tidak tahu siapa yang tulis
artikel ini) yang mengisahkan bahawa Tambak Johor mempunyai terowong lama yang dibina pada
zaman British menghubung Singapura hingga ke Johor Bahru.

    23.Pendedahan mengenai Terowong Rahsia Singapura ke Malaysia akan disambung pada para ke 24. (Iklan : Penulis hisap rokok dahulu, sementara itu bacalah artikel yang dipetik dari internet ini, semua di highlite dengan tulisan bold)

Artikel sepenuhnya di  BUNKER DAN TEROWONG MISTERI DI MALAYSIA

No comments: