Percutian di Pulau Perhentian

 Isnin lepas saya bercuti di Pulau Perhentian, Besut, Terengganu. Bertolak dari Jeti Kuala Besut dengan feri. Kos tambang ialah RM70 seorang bagi perjalan dua hala pergi dan balik(RM40 untuk tambang sehala). Perjalanan memakan masa hampir 30 minit.

 Pulau Perhentian terdiri dari dua pulau. Pulau Besar dan Pulau Kecil.  Kami turun di Chalet Abdul, Pulau Kecil. Berjalan dan bersantai di sana hingga jam 1 petang. 2 anak buah bermain snorkling. RM5 untuk sewaan mask snorkling dan life jacket.

 Pukul 1 petang menaiki bot(sampan) berenjin ke Jeti Nelayan. Kecut perut kerana tiada dibekalkan life jacket. RM5 seorangg. Dalam 2 minit perjalanan.


 Jeti Nelayan ni merupakan pusat pentadbiran di pulau ini. Di sini terdapat penempatan(200 rumah), masjid, pondok polis, sekolah rendah, kedai makan dan kedai runcit. Nasi goreng  di sini berharga RM7 sepinggan. Habis makan kami pergi menunaikan solat di masjid.
dalam masjid

masjid tersepit di celah kedai, rumah-rumah dan kubur
projek masjid baru. Mahal kat lambang dacing(BN) tuh!
 Sambil tunggu masa balik ke darat(Kuala Besut) kami lepak-lepak dan melihat pemandangan. Memang cantik, menarik dan mendamaikan.
 Balik ke Kuala Besut menaiki bot jam 5 petang. Ombak agak kuat. Selamat sampai di sana.
Layan je video di bawah

No comments: