Isu BM SPM Kertas Dua

 Calon tak perlu ambil semula. Memangla tak perlu. Kenapa?
- bukan senang nak buat semula seluruh Malaysia beb. Tak kira kos elaun guru bertugas, mencetak semula soalan dan lain-lain lagi.
- selalunya soalan bocor ni kat sekolah SBP(Sekolah Berasrama Penuh) je. Ni kalau bocor semua(sekolah harian biasa pun dapat soalan.) 100% sebijik lagi
- kalu buat semula jatuhla imej Menteri Pendidikan. Ti Pi eM, Alif Min Nun Wau, Bee eNd dan kera jaan.

Soalan.
- tak buat laporan polis? Agar ditangkap dalang-dalang yang terlibat

Read More...

Minyak naik lagi...

 RON97 naik lagi. Tahniah kepada semua.
- Kerajaan berpeluang mengurangkan subsidi  kepada rakyat(untuk buat menara 100 tingkat yg tak perlu pun?)
- Rakyat. Penjimatan subsidi akan digunakan untuk memperbaiki pengangkutan awam di Lembah Kelang(macam pernah dengar je..)

Kesimpulannya

 Minyak Naik. 1 Malaysia Rakyat didahulukan kena dulu


Read More...

Perlukah?

  1. Perlukah kita berhutang beli kereta baru jika jalanraya berlubang-lubang walaupun di lebuhraya bertol?
  2. Perlukah kita berkereta baru jika diri kita tak tahu bercakap bahasa Inggeris dan tidak bijak iras Orang Utan memegang iPhone 4?
  3. Perlukah kita merayakan jalanraya dengan kilauan badan kereta baru sedangkan negara kita sangat korup? Kenapa tidak disuaikan dengan badan kereta kemik dan baju hitam?
  4. Perlukah kita bawa kereta seperti pelumba kereta dengan kualiti kereta tin milo dan rupanya diciplak dari kereta Jepun yang akhirnya hanya dapat potong sebuah kereta dan tersangkut di lampu merah?
  5. Perlukah kita bawa kereta laju-laju untuk membezakan jarak hanya sebanyak 10km/j antara kereta depan dan belakang dan membawa daging muka yang dijamin ditolak syarikat majalah kecantikan?
  6. Perlukah kita bergaya dengan kereta baru tetapi peruntukan untuk makanan diminimumkan sehingga terpaksa makan mee segera dan tidak mampu beli alat Tag Touch n' Go dan beratur bersama-sama lori dan bas dan kemudian menghulurkan RM50?
  7. Perlukah kita beli kereta import dengan membayar berkali-kali ganda dan tidak setimpal jika beli di negara asal kereta itu?
  8. Perlukah kita beli kereta import dan merisikokan diri kita di kalangan penduduk miskin dan pendatang haram di negara kita?
  9. Perlukah kita beli kereta import di negara asal kereta itu jika pengangkutan awamnya 5 kali lebih baik dari negara kita?
  10. Perlukah kita naik kenderaan berenjin dan berpetrol jika kita bekerja di Belanda?
  11. Perlukah kita memaksa rakyat kita memiliki kereta kualiti tin milo dengan melemahkan sistem pengangkutan awam?
  12. Perlukah kita memaksa rakyat kita menggunakan pengangkutan awam dengan menaikkan harga minyak?
  13. Perlukah menteri kita membolot permit menjual kereta import dan membiarkan orang ramai menaiki kereta kualiti tin milo?
  14. Perlukah kita menggagalkan projek peribadi PM dengan menjual alat ganti tiruan dan kurang kualiti pada pengguna kereta kualiti tin milo?
  15. Perlukah kita tipu rakyat kita dengan mencantikkan rekabentuk kereta kualiti tin milo dan tidak memperbaiki dan memberi barangan dalaman yang setimpal dengan harga.
  16. Perlukah kita bercakap mengenai kereta sedangkan kereta kita tiada kualiti dan kita masih meniru lagi dan lagi.
  17. Perlukah kita tutup syarikat kereta nasional jika ia merugikan negara kita sejak 1984?
  18. Perlukah kita terliur dengan pengalaman ibubapa atau datuk nenek kita yang berpeluang memiliki kereta import sebelum kemunculan kereta kualiti tin milo?
  19. Perlukah kita cari rumah yang bersebelahan dengan pusat membeli-belah atau pun LRT bagi mengelakkan kita daripada membeli kereta?
  20. Perlukah kita mengkaji mengapa ramai rakyat kita mati di dalam kereta kualiti tin milo?
  21. Perlukah kita menangis dan panggil Superman untuk memusingkan kembali bumi ini bagi mengulangi aktiviti bumi ini bagi menyelamatkan orang-orang yang terkorban?
  22. Perlukah kita hairan kenapa Hanief tidak beli kereta baru dan kekal berkereta kemik?
  23. Perlukah kita suruh Hanief masuk MLM untuk membeli kereta baru sedangkan upline MLM pakai kereta kualiti tin milo dan hanya mampu bermegah sewa Nissan FairLady sehari.
  24. Perlukah kita garu kepala jika satu hari nanti Hanief tak cakap lagi soal kereta apabila sudah bermastautin di bumi Scandinavia?
  25. Perlukah kita musykil bagaimana manusia boleh berjaya tanpa baju cantik, tanpa kereta cantik... Tetapi hanya dengan akal yang cerdik dan hati yang baik?
  26. Perlukah dipersoalkan urusan Tuhan yang telah menjanjikan rezeki bagi setiap makhluknya?
  27. Perlukah kita menaip semua ini jika semua manusia berfikiran sama seperti kita?
  28. Perlukah kita kedekut pengalaman jika pengalaman itu mampu mencipta perubahan?
  29. Perlukah sesuatu itu berubah jika kita mahu sesuatu itu berjalan seperti yang kita idamkan?
  30. Perlukah sesuatu itu menepati citarasa kita jika ia selama ini ia merugikan kita akibat jauh tersasar lagi berbeza?
Perlukah kita semua menjawabnya? Perlu...

Dicedok dari blog hanief

Read More...

Obama Dan Lim Guan Eng

Lim Guan Eng Ketua Menteri
Obama Presiden

Lim Guan Eng di Pulau Pinang
Obama di Amerika

Mereka orang nombor satu
Nombor satu di negeri
Nombor satu di negara

Zakaria doakan Lim Guan Eng
Sarah Omar doakan Obama

Siapa pun Lim Guan Eng
Siapa pun Obama
Siapa pun Zakaria
Siapa pun Sarah

Sepenuhnya di sini

Dipetik dar blog apabila sauh dibongkar

Pas xleh pakat solat hajat? Doakan LGE diberi hidayah

Read More...

Nostalgia PAKSI Kawasan Kerian

Antara kelas terawal. Ketika itu menyewa di dewan Parit Buntar Inn

Read More...

Mari memaki Celcom di blog Mazidul

Saya geram lama dah kat Celcom. Bila Mazidul bagi peluang, tunggu apa lagi? Belasah je la. Mari kita belasah Celcom

blog Mazidul

Read More...

- Anwar membuktikan bahawa Azmin ialah anak emasnya. By hook or crook dia mesti menang.
- Ramai sokong Zaid(termasuk saya) bila dia melawan Azmin(dan Anwar gak). Tapi bila keluar parti dan jadi cam si Zahrain dan Zul(memburuk-burukkan laki dah bercerai dgn hang) ramai meluat balik.
- kebanyakan ahli/pimpinan berdarah/fikiran alif min nun wau. Jika tak berubah gak tunggulah masa kehancurannya.
- jangan fikirkan jawatan je. Nak jawatan/kerusi kenalah kerja. Jngan harap ihsan sahabat-sahabat dalam PR je. PRU13 nanti kita boleh lihat. Sapa yang kerja untuk menang atau yang goyang kaki je untuk menang

Read More...

Penjelasan Tragedi Memali

Saksikan sendiri. Penjelasan oleh Armarhum Ust Fadzil Noor Ketua Pembangkang ketika itu mengenai assyhahid Ust Ibrahim Libya


Tak nampak pimpinan PAS sekarang dapat menyamai/melebihi ketokohan beliau. Moga Allah merahmati roh beliau. Amin

Read More...

Catatan Perjalanan Skuad Kasih Ummah PAKSI Kerian

 Berposing dulu di Exit Alor Setar Utara. Semua kami berjumlah 12 orang
 Salah satu mercu tanda Alor Setar
 Gerai makan berhampiran bilik gerakan

 Tempat akan dituju. Dewan alif min nun wau, stor pinggan mangkuk...
 Apa-apahal kena isi dulu sebelum kerja. Doa sebelum makan
 Pak Cik Mad Radhi orang tempatan yang menyelia kami
 Dewan yang dituju. Kami tak kira politik kiri ke kanan. Semua kami bantu
 Poster dan bendera pru lepas masih disimpan. Sentimental gak puak-puak ni.
Kami tak kerja disini. Bangunan ni telahpun dicuci
 Kerja pertama. Buang ayaq dalam perahu
 Mula membersih. Agak sukar mulanya kerana tiada water pump.
 Tak kira sapa. Pegawai pun singsing betis. Semua buat kerja
 Kerja jadi mudah setelah water pump mula digunakan
 Dakwah bil lisan. Moga ko bertudung. Amin...
 Rumah pertama. Dalam rumah pun disimpan baja? Pergh!
 Gunakan apa saja yg ada. Janji kerja
 Barang-barang dalam rumah dikeluarkan dulu.
 Baju pun bersih. Rumah pun perlu bersih la beb!


 Tuan rumah. Hebat. Kerja tak pakai mask dan glove. Kami pun tak tahan. 5-6 minit keluar sat. Bau ammonia(baja) cukup kuat.


Bergambar kenangan dulu.... 8 pemuda dan 4 muslimat. Tak kira usia


Letih la. Pengawai akademik dan staf teknikal pun ada...

Read More...

Jawab dengan jujur...


- remaja yg akan jadi pemimpin akan datang. Apa tindakan ibu bapa, pihak berkuasa dan org ramai terhadap remaja2 yg jahil ni?




- mencuri kerana beberapa tin susu? Salah siapa? Kerajaan, ibu bapa atau kita semua yg mengundi?

Read More...

Penjelasan MB Kedah Isu Banjir

Versi utube.






Ini pula yg full version. Versi Vimeo

Penjelasan MB Kedah Isu Banjir from joe pg on Vimeo.

Read More...

Kuliah Ust Rizal Akhir

Kuliah Ust Rizal Akhir Bah 1 from joe pg on Vimeo.


Kuliah Ust Rizal Akhir Bah 2 from joe pg on Vimeo.


Kuliah Ust Rizal Akhir 3 from joe pg on Vimeo.


Kuliah Ust Rizal Akhir 4 from joe pg on Vimeo.

Read More...

Baru hangpa ada akai bila MB menyinga...



Read More...

Teruk tera mana banjir di Kedah?

Malas menulih dah. Tengoklah dan hayati video klip di bawah




Gamuda x sumbang kepada banjir teruk nih? Lihatlah video nih







Tak payah tuding jari sapa salah. La ni pakat tolong-tolong semua mangsa. Dah selesai nanti barulah
- Kedah saman Gamuda
- Gamuda saman Kedah balik dll

Read More...

Maklumat terkini banjir di Kedah

 Rupa-rupanya semua maklumat banjir terkini diupdate di kedah.gov.my. Tapi tu yang 4/11 punya. Bagi la yang terkini. Mungkin depa kalut turun membantu kot. Kalu boleh hari-hari update. Jika boleh update dalam 3-4 jam sekali lagi baik. Sampai berita yg keluar kat akhbar-akhbar tu dah out of date

Kat mana jalan masih di tutup? Di sini

Hotline bilik gerakan banjir? Di sini

Salurkan bantuan? Di sini

p/s: Kalau boleh mintak depa updatekan berapa jumlah sumbangan yang telah diterima, diagih dan belum diagih. Apa barang yang masih kritikal diperlukan.

Read More...

Banjir makin pulih namun masih perlu bantuan. Hulurkan bantuan wang ringgit(pakaian tak perlu kot), tenaga(angkat beras, cuci rumah dll) dan fikiran(kaunseling mangsa, selaras bantuan dll). Sesiapa yg free(cuti) pada hujung minggu dan ingin menghulur bantuan tenaga sila hubungi pihak berkenaan.

Masa musibah/bencana alam ni x kira hang belah mana. Tolonglah pakat-pakat hulur takat termampu. Tadak duit bagila tenaga atau fikiran. Jangan asyik mengata kerajaan negeri x bagi bantuan dah. Sedang hang rileks menengok tv je

p/s: Ada sesiapa tau nombor Majlis Keselamatan Negeri, MKN? Amal Kedah, PAS Alor Setaq dll? Ramai nak hulur bantuan. Tapi x tau nak channel kat mana. Buat la satu blog khas tentang ifo banjir, camna nak salur bantuan dll. Bukan payah pun...

Read More...

Marilah kita berhijrah


Marilah kita berhijrah/berubah. Hijrah  kepada lebih baik.

* Laksanakan perubahan ialah bukan pilihan tetapi kemestian. Akhir perjalanan ialah di syurga. Kita akan berjumpa dengan orang-orang yang hebat di sana. Tiada pilihan melainkan menjadi manusia hebat *

Read More...

Kuliah Ust Rijaluddin Yahya


Kuliah Ust Rijaluddin Yahya Bah 1 from joe penang on Vimeo.


Kuliah Ust Rijaluddin Yahya Bah 2 from joe pg on Vimeo.


Kuliah Ust Rijaluddin Yahya Bah 3 from joe pg on Vimeo.


Kuliah Ust Rijaluddin Yahya Bah 4 from joe pg on Vimeo.

Read More...

Minyak naik, rakyat kena dulu...

Bukannya kita membangkang  100% harga minyak naik. Tapi pastikan kerajaan lakukakan perkara-perkara ini dahulu
- batalkan peruntukan Permata  .
- batalkan menara warisan atau beri justifikasi mengapa ianya perlu. Sekadar kata bukan dana rakyat tp dana PNB tu bangang namanya...
- tak payahlah buat siaran langsung semua acara berkaitan pm. Buat lintas langsung 5 minit sejam sekali kan cukup. Inilah satu tanda kerajaaan sedang berjimat cermat.
- kos ubahsuai tahunan Seri Perdana dikurangkan lagi
- dan lain-lain lagi. Ada sesiapa nak tambah? Silakan

Jadi jika boleh buat semua di atas tu dulu(termasuk dan lain-lain) baru aku setuju. Dah conform gomen(kerajaan) xde duit. Barulah rakyat kena berkorban. Betul tak?

p/s: ada sorg ulama'(lupa nama) bila diminta fatwa minta rakyat keluarkan simpanan rakyat untuk kos perang. Apa katanya? Selagi semua gundik-gundik tuanku x lucutkan emas yg dipakai dan selagi masih ada harta negara. Aku takkan keluarkan  fatwa ini. Amacam Najib. Ada berani?

Read More...

Kuliah Ust Saleh Hamzah - Antara Sunnah & Bidaah 1 from joe pg on Vimeo.


Kuliah Ust Saleh Hamzah - Antara Sunnah & Bidaah 2 from joe pg on Vimeo.


Kuliah Ust Saleh Hamzah - Antara Sunnah & Bidaah 3 from joe pg on Vimeo.


Kuliah Ust Saleh Hamzah - Antara Sunnah & Bidaah 4 from joe penang on Vimeo.

Read More...

Kuliah Ust Ahmad Zaki

Kuliah Ust Ahmad Zaki Bah 1 from joe pg on Vimeo.

Kuliah Ust Ahmad Zaki Bah 2 from joe pg on Vimeo.

Kuliah Ust Ust Ahmad Zaki Bah 3 from joe pg on Vimeo.

Read More...